Праця, подібна до сну, є засіб насолоди і збереження здоров'я.
Йоганн Август фон Ейнзідель

Конспекти уроків


Конспект уроку
5 клас

«ПРОЦЕС РОЗМІЧАННЯ ЗАГОТОВОК»

 Підготував:
                                                                                                 вчитель трудового  навчання
 Нагірненської  СЗШ І-ІІІ ст..
                                                                       Ільчак А.А


Розділ 2. ТЕХНОЛОГІЯ ВИГОТОВЛЕННЯ ВИРОБІВ ІЗ ФАНЕРИ ТА ДВП

УРОК 1

ТЕМА. ПРОЦЕС РОЗМІЧАННЯ ЗАГОТОВОК

МЕТА: Сформувати уяву про види графічних зображень;ознайомити з    вимірювальними та розмічальними інструментами; розвивати вміння розмічання деталей обраного виробу на фанері і ДВП, використовуючи розмічальні інструменти та шаблони; виховувати економне ставлення до матеріалів.

ОБЛАДНАННЯ: лінійка , кутник, олівець, шаблони, заготовки з фанери.

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: вимірювання, розмічання, шаблон, розмічальний інструмент.

ТИП УРОКУ: комбінований.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЙЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ

Прийом «міні-практикум»:
·        демонстрування інструментів для вимірювання та розмічання;
·        визначення учнями їх призначення, особливостей використання кожного інструмента.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

    Важливість вимірювання підтверджує народна мудрість «Сім раз відміряй, один раз відріж!» Що на вашу думку, вона означає? Освоєння нового матеріалу сьогоднішнього уроку сприятиме розвитку важливих вмінь розмічання, які ви будете використовувати протягом усіх років вивчення трудового навчання.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.     графічні зображення в технологічній діяльності людини (ескіз, креслення)
     Графічним називають зображення,яке складається з ліній, штрихів, крапок і виконують його олівцем. Основними графічними зображеннями є креслення і ескіз.
     Креслення деталі – це документ, що містить графічне зображення деталі,виготовлене за допомогою креслярських інструментів на папері, та відомості, необхідні для виготовлення та контролю.
     Ескіз – графічне зображення, що виконано від руки,без застосування креслярських інструментів, але з дотриманням пропорцій між частинами зображуваної деталі.

Робота з підручником. Аналіз таблиці 2 « лінії креслення» на с. 38. Пошук відповідей на питання:
·        Що називають видимим і невидимим контурами?
·        Коли на кресленні є осьові лінії?
·        Чому є різна товщина ліній?
·        Як запам΄ятати зображення типу ліній?
Для того щоб закресленням можна було зробити висновок про величину зображеного виробу,наносять розміри. Розрізняють лінійні й кутові розміри.
Лінійні розміри характеризують довжину,ширину, товщину, висоту, діаметр або радіус. Кутовий розмір характеризує величину кута. Лінійні розміри на кресленнях проставляють у міліметрах, але позначення одиниць не наносять. Кутові розміри зазначають у градусах, позначаючи одиниці вимірювання.

2.     призначення та будова вимірювальних та розмічальних інструментів
Вимірювання та розмічання виробів виконують за допомогою вимірювальних та розмічальних інструментів.
Робота з підручником. Учні ознайомлюються з таблицею 4на с. 47-48(див.додаток №1). По черзі коментують будову інструментів: лінійка, складний метр, рулетка, кутник, малка, трафарет, циркуль, шило, олівець, шаблон. Потім обговорюють,які технологічні операції можна ними виконувати.

3.     прийоми вимірювання лінійкою, кутником
Визначають найрівніше ребро, від якого найкраще виконувати розмічання; це ребро називають базовим,а проведену поблизу базового ребра лінію,від якої виконують розмічання заготовки,називають базовою лінією(див.додаток№2).
Під час розмічання потрібно передбачити надлишок матеріали на кінцеву обробку деталей – припуск. Для деталей із фанери припуск становить від 4 до 24 мм, а для виробів із дерев΄яних брусків –від1,5 до 7 мм.
   
      Правила вимірювання лінійкою
1.     нульова поділка вимірювального інструмента повинна лежати над лінією, від якої роблять вимірювання.
2.     під час вимірювання не можна допускати перекосу лінійки щодо лінії від якої вимірюють.
дивитись на лінійку треба під прямим кутом(зверху).

3.     шаблони, їхнє призначення, прийоми користування шаблонами, економного розмічання
щоб розмічати значну кількість однакових деталей, користуються шаблонами. для розмічання шаблони накладають на підготовлену поверхню дошки або фанери, а потім олівцем обводять контури, притискаючи шаблон лівою рукою до заготовки. Розмітка заготовок повинна бути економною.

V. ПРАКТИЧНА РОБОТА «РОЗМІЧАННЯ ДЕТАЛЕЙ ЗАПЛАНОВАНОГО ВИРОБУ»
Обладнання і матеріали: заготовка із тришарової фанери, олівець, лінійка,кутник.
Послідовність виконання (інструкція в підручнику на с.52)
·        ознайомитися з конструкцією виробу.
·        Виміряти габаритні розміри виробу.
·        Виконати кіз виробу в зошиті.
·        Підготувати заготовку необхідних розмірів.
·        Виконати розмічання виробу.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
·        Де я можу використати знання про графічні зображення?
·        Чи вмію я читати креслення?
·        На скільки добре я навчився користуватися розмічальними інструментами?
·        Чи можу я самостійно визначити «базове ребро» та «базову лінію»?

VІІ. МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК.
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
        Підручник §6,7. тестові завдання с. 44-45, с.53-54.

ІХ. ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ






Конспект уроку
5 клас

«ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ПРОЦЕС РІЗАННЯ ФАНЕРИ ТА ДВП»



 Підготував:
                                                                                                 вчитель трудового  навчання
 Нагірненської  СЗШ І-ІІІ ст..
                                                                       Ільчак А.А.
                                                                                                                               
УРОК 2

ТЕМА. ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ПОЦЕС РІЗАННЯ ФАНЕРИ ТА ДВП

МЕТА: сформувати в учнів поняття про процес пиляння фанери і ДВП; розвивати відповідальність за свої дії; формувати культуру праці; виховувати дбайливе ставлення до інструменту шкільної майстерні.

ОБЛАДНАННЯ: столярний верстак,заготовки з фанери і ДВП.

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: пиляння. Інструменти для пиляння фанери і ДВП.

ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХЗНАНЬ І УМІНЬ

Метод « Бесіда»
·        Що вам відомо про процес різання?
·        Де ви з ним зустрічались?
·        Чи виконували різання на уроках трудового навчання в початковій школі?
·        Які ріжучі інструменти ви використовували?
·        Як ці інструменти можливо використовувати під час різання деревини?
Проблемне питання
· Які конструкційні особливості мають бути в інструментів для різання фанери і ДВП?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

      Оволодіння прийомами різання деревини-шлях до творчості і само реалізації. Цей урок може бути відправною точкою розвитку такої якості, як бажання змінити світ навколишніх речей. Приклади зусилля пізнаючи на уроці новий матеріал,і,може невдовзі ваші вироби прикрашатимуть виставки творчих робіт.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Відомості про процес обробки деревинних матеріалів
    
      У деревообробній промисловості найчастіше застосовують механічну обробку деревини способом різання.
      Різання деревини – це технологічний процес, у якому руйнується зв’язки між частинами оброблюваної заготовки за заданою поверхнею.
      Розрізняють два способи різання: зі зняттям і баз зняття стружки. Більш поширений спосіб різання зі зняттям стружки: пиляння, стругання,  довбання, свердління, шліфування. Різання без зняття стружки – менш поширений спосіб, але він дає змогу виготовляти такі напівфабрикати, як шпон струганий і лущений для виготовлення клеєної фанери й облицьовуван-ня різноманітних деталей із деревини.
     Для різання деревини в усіх випадках застосовують різець, що має форму клина. У кожного різця є чотири грані: передня, задня (фаска) і дві бічні.

Види різання деревини:

·  у торець, або торцеве різання, за якого площина різання і його напрямок перпендикулярні до напрями волокон деревини;
· вздовж волокон, або поздовжнє різання,за якого площина різання і його напрямок паралельні до волокон деревини;
· поперек волокон, або поперечне різання, за якого площина різання паралельна, а напрямок різання перпендикулярний до волокон деревини.

Інструменти для різання фанери та ДВП

Здійснюють пиляння багаторізцевими різальними інструментами – пилками. Пиляння прямолінійних контурів на заготовках із фанери й ДВП виконують столярними ножівками з дрібними зубами, а пиляння криволінійних контурів викружними пилками (лобзиком, якщо товщина фанери не перевищує 5мм).   У шкільній майстерні обробку деревини починають із пиляння її столярною ножівкою.
     Столярна ножівка складається із полотна. На одному з боків полотна висічено зуби у формі клина. Ручку кріплять до полотна ножівки заклепками. (демонстрування інструменту).
     Є спеціальні ножівки я поперечного, поздовжнього й мішаного пиляння(див.додаток№3). Зуби ножівки для поздовжнього пиляння краще ріжуть деревину вздовж волокон. Зуби ножівки під час її руху по лінії пиляння знімають дрібну стружку, яку називають тирсою. У ході пиляння стружка виштовхується з пропилу. Щоб ножівка не застрягала пропилі, треба розводити її зуби і стежити, щоб вони були добре загострені.
      Початок пиляння називають запилом, а місце різання. Яке утворилося в матеріалі, - пропилом.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Прийом « Світлофор»

      У кожного учня є карт, яка з одного боку червона, а з іншого – зелена. Вчитель ставить запитання. А учні підіймають картки: хто знає відповідь – сигналізує зеленим, хто не знає – червоним.
·        Чому зубці пилки виготовляють у формі клина?
·        Навіщо зроблені пазухи між зубцями пилки?
·        Що називають різанням?

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

·        Що я не зрозумів із вивченого матеріалу?
·        Чи треба мені знати більше інформації по різновиди ножівок для деревини?
·         Чи можу я розповісти іншим, що називають різанням деревини?

VІІ. МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
         Підручник  §8

ІХ. ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ



















1 коментар: